اصول نگهداری از گربه

چگونه از گربه نگهداری کنیم

اصول نگهداری از گربه

چگونه از گربه نگهداری کنیم

غذای گربه

مسئله تغذیه مهمترین بحث در پرورش و نگهداری تمامی حیوانات خانگی است . همانطور که می‌دانید تغذیه مناسب پایه و اساس یک زندگی سالم بوده و برعکس تغذیه غلط می‌تواند منشاء بسیاری از اختلالات و بیماریها شود .

گربه‌ها در مقاسیه با سگها ، به غذا ، پروتئین و انرژی بیشتری (نسبت به وزنشان) نیاز دارند ولی از جهت دیگر از آنجایی که آنها ساعات زیادی از روز را به استراحت و خواب می‌پردازند و از این رو استعداد بیشتری برای بزرگ شدن و چاق شدن دارند ، عدم توجه و دقت کافی به تعادل جیره غذایی آنها ، باعث خواهد شد که زود چاق و تنبل شده و این امر باعث کاهش محبوبیت آنها بعنوان یک حیوان خانگی دوست‌داشتنی خواهد شد .
همانطور که می‌دانید گربه‌ها حیوانات گوشتخوای هستند . آنها در طبیعت به شکار پرنده‌ها و جوندگان پرداخته و غذای مورد نیاز خود را از این طریق بدست می‌آورند و البته علاوه بر گوشت ، استخوان و گاهی برخی سبزیجات نیز بخشی از جیره غذایی آنها را تشکیل می‌دهد . ولی باید بدانید که یک گربه وحشی که در طبیعت زندگی می‌کند و غذای خود را با شکار کردن و با تحرک و زحمت زیاد به دست می‌آورد و گربه خانگی و اهلی که از کمترین تحرک برخوردار بوه و غذای خود را همیشه بصورت آماده از صاحب خود دریافت می‌کند احتیاجات یکسانی ندارند ، بنابراین هیچ موقع کیفیت و کمیت جیره غذای آنها مشابه هم نخواهد بود . با این حال همانگونه که مطلعید ، یک جیره غذایی ، موقعی مناسبت و متعادل است که تمامی احتیاجات غذایی شامل: پروتئین ، چربی ، کربوهیدارت ، ویتامین‌ها ، مواد معدنی و انرژی را برای بدن موجود زنده ، تأمین کند .
برای مثال گذاشتن مقادیر زیادی گوشت به تنهایی ، شاید مورد پسند گربه شما واقع شود ولی هیچگاه نمی‌تواند احتیاجات غذایی ذکر شده را تأمین کند . پس علاوه بر گوشت ، باید از منابع کربوهیدرات ، ویتامین ، مواد معدنی و ... نیز در تغذیه گربه خود استفاده کنید .

برای تأمین پروتئین لازم ، منابع مختلفی شامل انواع گوشت سفید و قرمز وجود دارد ، البته این منابع لزوما ً گوشت نیست بلکه شما می‌توانید در کنار گوشت از مواد غذایی دیگری مانند پنیر ، شیر و تخم‌مرغ نیز استفاده کنید . به هرحال منبع پروتئین باید حداقل یک دهم جیره غذایی گربه‌های جوان و در حال رشد و حداقل یک بیستم جیره غذایی گربه‌های بالغ را تشکیل دهد و البته برای بچه گربه‌هایی که از شیر گرفته شده‌اند ، این میزان به یک سوم افزایش پیدا می‌کند .
نکاتی که در دادن گوشت باید رعایت کنید این است که :

اولا ً از سالم و تازه بودن گوشتی که می‌خواهید به گربه‌تان بدهید اطمینان حاصل کنید و به همین منظور آن را کاملا پخته و سپس به مصرف حیوان برسانید . در ضمن استخوانهای داخل گوشت را که احتمال می‌دهید باعث اذیت حیوان شده و یا در گلوی وی گیر کند ، از آن جدا کنید . بهتر است که گوشت را بصورت تکه‌های ریز و خرد شده در آورید ؛ بخصوص در مورد گوشت مرغ و ماهی این مسئله بسیار اهمیت دارد .
در مورد جگر ، مقادیر زیاد آن توصیه نمی‌شود زیرا باعث بروز اسهال در حیوان خواهد شد و در ارتباط با سایر منابع پروتئین باید توجه داشته باشید شیر را به هر نسبت که خود گربه تمایل دارد به وی بدهید . در مورد تخم‌مرغ ، بایستی آن را بپرید . زیرا تخم‌مرغ خام باعث اختلال در جذب یکی از ویتامین های گروه ب به نام بیوتین شده و علائم کمبود آن در حیوان ظاهر خواهد گشت . پنیر هم منبع غنی از  پروتئین بوده و شما می‌توانید آنرا بصورت خام یا همراه با سایر غذاها پخته و به مصرف گربه برسانید .
برای تأمین نیاز حیوان به کربوهیدرات ، توصیه می‌شود از سیب‌زمینی (بصورت پخته) ، نان و غلات در جیره غذایی استفاده کنید . مزیت مهم استفاده از این ترکیبات در جیره ، بهبود فعالیت روده‌های حیوان است . شما می‌توانید سیب زمینی را با آب گوشت مخلوط کرده و یا غلات را همراه با شیر به گربه‌تان بدهید .

برای تأمین چربی مورد نیاز حیوان می‌توانید از روغنهای گیاهی و حیوانی استفاده کنید . نیاز گربه‌ها به چربی از سگها بیشتر است . وجود چربی در جیره غذایی گربه‌ها ، بویژه گربه‌های مسن و لاغر که قادر به جذب مواد غذایی نستند بسیار حائز اهمیت است . در مورد سبزیجات نیز توصیه می‌شود انواع تازه آن را خرد کرده و بصورت مخلوط با گوشت ، جلوی گربه خانگی‌تان بگذارید .
در رابطه با احتیاجات ویتامینی باید توجه داشته باشید ، وقتی جیره ترکیب متنوع و متعادلی از گوشت ، چربی ، غلات و سبزیجات تازه باشد ، انواع ویتامینهای مورد نیاز نیز تأمین خواهد شد و نیازی به مکملهای ویتامینی در جیره نیست . علاوه بر این برخی ویتامینها مانند B2  ، ویتامین C و ویتامین K ، خود در بدن گربه ساخته می‌شود . با این حال اگر برایتان مقدر باشد ، مقداری روغن ماهی به جیره غذایی اضافه کنید چون این ماده علاوه بر اینکه منبع غنی از ویتامین A است ، به دفع توپی‌های مویی احتمالی در معده و روده گربه کمک کرده و در پیشگیری از یبوست نیز بسیار مفید خواهد بود . مواد معدنی را نیز تنها به جیره غذایی گربه‌های آبستن ، آنهم در مقادیر کم ، می‌توانید اضافه کنید .
در رابطه با دفعات خوردن غذا و به عبارت دیگر تعداد وعده‌های غذایی ، توجه داشته باشید که با افزایش سن از تعداد این وعده‌ها کاسته شده و در عوض مقدار آن اضافه می‌شود . مثلا برای یک بچه گربه 3 ماهه تعداد 6 وعده غذا که هر وعده حاوی 180 گرم غذا باشد ، کفایت می‌کند و برای یک گربه 8 ماهه 3 وعده غذا (هر وعده 350 گرم) کافی است . برای گربه‌های بالغ 2 وعده (هر وعده 400 گرم) در نظر گرفته می‌شود ولی آنهایی که آبستن هستند ، باید از 4 تا 5 وعده غذا (هر وعده 450 گرم) برخوردار شوند . البته این اعداد و ارقام کاملا دقیق و علمی نیستند . چون گربه‌ها با توجه به جنس ، نژاد ، سن ، شرایط زیست و میزان تحرک روزانه و ... نیازهای متفاوتی به غذا دارند . به همین خاطر به نظر ما بهترین معیار برای تعیین مقدار جیره و دفعات وعده غذایی ، نظر دامپزشک شما است . در واقع مقدار جیره نباید به اندازه‌ای باشد که حیوان را دچار چاقی و تنبلی کند و در عین حال تا حدی کم نباشد که گربه لاغر و ضعیف شود .
نکته دیگری که باید در مورد تغذیه گربه‌ها آن را رعایت کنید این است که هیچ موقع جیره غذایی را یکدفعه و بطور ناگهانی تغییر ندهید ؛ زیرا اینکار باعث بروز اختلالات گوارشی خواهد شد و در ضمن به هیچ عنوان ترکیبات مختلف جیره غذایی را جدا از هم در وعده‌های غذایی مختلف تقسیم نکنید . زیرا در اینصورت گربه فقط غذای مورد دلخواه خود را خواهد خورد . برای مثال اگر شما گوشت پخته شده را در 1 وعده به گربه بدهید و برای وعده بعدی وی پنیر و تخم‌مرغ پخته بدهید ، هیچگاه آنها را نخواهد خورد و آنقدر لج خواهد کرد تا شما مجبور شوید غذای مورد دلخواه وی ، یعنی گوشت ، را به وی بدهید پس توصیه می‌کنیم حتمآ مخلوطی از گوشت ، سبزیجات پخته ، سیب‌زمینی و روغن و ... را بعنوان جیره غذایی تهیه کنید .

برای تأمین آب مورد نیاز ، از آب پاکیزه و یا شیر می‌توانید استفاده کنید . به یاد داشته باشید که گربه‌ها نسبت به تغییرات مزه و طعم آب بسیار حساس هستند . برخی از آنها نیز ممکن است با خوردن شیر دچار ناراحتی گوارشی شوند که برای این گربه‌ها ، بهتر است که شیر را جایگزین آب نکنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد