اصول نگهداری از گربه

چگونه از گربه نگهداری کنیم

اصول نگهداری از گربه

چگونه از گربه نگهداری کنیم

نکاتی درباره ی خاک گربه

برای برخی از افرادی که سابقه نگهداری از گربه داشته اند اتفاق افتاده که گربه در زمان دفع اطراف ظرف خاک را کثیف کرده،یا تمایلی به استفاده از ظرف خاک نداشته و جای دیگری را برای دستشوئی انتخاب کرده باشد یا مشکلات دیگر!نکات ظریفی برای انتخاب ظرف خاک مناسب گربه و نحوه آماده کردن آن وجود دارد که فراموش کردن هر کدام از آنها منجر به بروز مشکلات این چنینی میشود. 


1-مهمترین نکته،انتخاب ظرف خاک و خاک مناسب گربه ست،ظرف خاک برای بچه گربه ها نباید آنقدر بزرگ باشد که داخل شدن به آن برایشان دشوار باشد و نباید آنقدر برای گربه های بالغ کوچک باشد که امکان چرخش در آن و پوشاندن مدفوع با خاک برایشان امکان پذیر نباشد.خاک باید از نوع مرغوب بوده یا اگر از خاک با کیفیت پائینتری استفاده میشود در مدت زمان کمتری تعویض شود.

2-گربه ها به ظرف خاک کثیف و بدبو حساس هستند و گاه به هیچ وجه حاضر به استفاده از آن نیستند بنابراین تعویض خاک در مدت زمان مناسب(قبل از بدبو و مرطوب شدن بیش از حد) اهمیت ویژه ای دارد،ضمن اینکه ظرف خاک هم باید بصورت هفتگی شسته شود.

3-اگر بیش از یک گربه در منزل نگهداری می کنید بهتر ست برای پیشگیری از بروز مشکلات ذکر شده به تعداد گربه ها ظرف خاک تهیه کنید،گربه ها نسبت به بوی ادرار سایر گربه ها حساسند و گاها از دفع در مکانی که گربه دیگری قبلا در آن دفع انجام داده خودداری می کنند.(برای افرادی که چند گربه دارند استفاده از ظرف خاکهای اتوماتیک که به صورت خودکار پس از هر بار استفاده،اقدام به تمیز کردن خاک و زدودن بو می کنند توصیه میشود)

4-اگر گربه بالغی را به تازگی به خانه آورده اید به احتمال زیاد مشکلی برای آموزش او نخواهید داشت و او به راحتی مکان ظرف خاک را در خانه پیدا میکند،اما اگر بچه گربه دارید رعایت برخی از نکات به شما کمک خواهد کرد.
-با ورود بچه گربه به خانه،او را به محل ظرف خاک برده و مدتی در آنجا نگه دارید تا فضای اطراف را به خاطر بسپارد،گاها بازیگوشی بچه گربه ها مانع تلاش آنها (با استفاده از حس بویائی) برای یافتن خاک می گردد.
-احتمالا در روزهای نخست برای استفاده از ظرف خاک مشکل دارد و اطراف آنرا کثیف خواهد کرد،در این زمان با صدای بلند او را به سمت ظرف خاک برده و داخل ظرف قرار دهید،توجه داشته باشید صدای بلند شما فقط برای جلب توجه او باشد و در او ایجاد اضطراب نکند.چند باری که در زمان دفع او را کنترل کرده و زمانهائی که خارج از ظرف در حال دفع بود او را به داخل ظرف هدایت کنید بخوبی خواهد آموخت که چگونه از ظرف خاک استفاده کند.
-برای بچه گربه های بازیگوش که هیچ زحمتی برای پیدا کردن ظرف خاک نمی کشند مدت زمان کوتاهی از روز که احتمال میرود اجابت مزاج دارد او را در اتاقی به همراه ظرف خاک تنها بگذارید،گربه ها حیوانات منظمی هستند و بخوبی از روتین ها پیروی می کنند،فراموش نکنید کلیه اسباب بازی هائی که باعث بازیگوشی ش میشود را قبلا از اتاق خارج کرده باشید،محبوس کرن گربه نباید طولانی مدت باشد چون امکان نتیجه عکس در اثر لجبازی گربه وجود دارد.

5-برخی از گربه ها نسبت به سر و صدای اطراف بسیار حساس هستند،برای این دسته از گربه ها ظرف خاک را حتما در مکانی خلوت و بدون رفت و آمد اعضای خانواده قرار دهید.

6-تمیز کردن روزانه خاک را فراموش نکنید،هرچند ایده آل ست که پس از هر بار استفاده پاکسازی صورت گیرد،حتما از دستکش و بیلچه برای تمیز کردن ظرف خاک استفاده کنید و از تماس مستقیم با دست خودداری کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد